Marknaden i Burträsk hör till att besöka i början av juli. Men det var – som mycket annat – bättre förr. Min faster och farbror tog mig alltid med till Nora och Kopparberg på marknad varje sommar och oj vad mycket kul det fanns att titta på då!

Annat är allt detta krimskrams, fula glasdjur, buddhor i hundratals, thaimat, hamburgare, leksaker, kläder som man inte kan prova någonstans och gräsliga ballonger som alla barn skrek om att de ville ha. Mycket var det som jag inte hade lust att köpa. Bra för plånboken. Men självklart är att köpa hem marknadsnougat. Och rökt fläsk. Sedan överraskade jag Gubben min med 5 nya fiskedrag som man ska få upp de största öringarna med :-).

160710-8160710-6160710-9160710-7

Desto större blev behållningen av promenaden jag tog runt hembygdsområdet i Burträsk. Så mycket vackra hus och fin inredning. Dasset var som tur var inte det riktiga utan det fanns ett tiptop bredvid detta.

160710-2160710-4160710-3160710-5

På hemvägen stannade jag till vid Ankdammen och tittade på fiskmåsarna som samlades på sitt lilla hus. Jag han även med några loppisar men hittade inte många fynd denna gång.

160710-1

Det bästa som kom ut av dagen var Langos! Denna maträtt som jag aldrig orkat stå i kö på Stadsfesten i Skellefteå för att köpa. Och blev för snål för att köpa på marknaden. Men det kan väl inte vara omöjligt att göra själv, så när jag kom hem googlade jag efter recept. Lätt som en plätt. Det är ju bara friterad deg med lite kokt potatis i! Och grekisk youghurt med vitlök, rödlök, räkor, lite bacon eller svamp eller vad man nu vill ha ovanpå. Och en god ost på det. Oj så gott det var! Jag hann ta ett par ordentliga tuggor innan jag kom på att fota :-).

20160706_195354

 

