Inte ofta man hör ordet oomkullrunkelig men häromdagen hörde jag det på radion i något sammanhang. Det ser absolut inte klokt ut när man ser det skrivet.

Backend Media skriver bl.a:

”Påstående som inte kan bestridas eller motbevisas. ”Han har en oomkullrunkelig logik.”
Den här klassikern till ord kommer som du säkert kan lista ut från orden runka och omkull. Genom att sätta bokstaven o framför har vi en negation, det vill säga ett tvärt om-ord. Det var en oomkullrunkelig förklaring.
Runka betydde förr att skaka på huvudet. ”Runka på huvudet.”
Även om det är ett gammalt ord har det i dagens ordalag sannerligen en skämtsam närvaro. Dubbla o i början och sex stavelser gör ordet väldigt unikt.”

I en av kommentarerna till inlägget påpekas att något inte kan vara väldigt unikt. Unikt är unikt, inte mer med det.

Språk är något som intresserade mig mycket när jag gick på gymnasiet. Det är spännande att ta reda på varifrån ord kommer och dess betydelse.

Till slut kan jag meddela att det spöregnar idag. Ett oomkullrunkeligt faktum.

I Estland regnar det däremot inte. Och idag lyckades jag hälsa på hos Havsörnarna när både herr och fru var i boet. Tänk att kunna sitta och se dem live i en webkamera! Mer spännande än det bästa TV-program! Tack pappa för länken!

Skärmklipp2

