Jag har aldrig tyckt det har varit roligt att följa olika dieter. (Finns det nån som gör det förresten?) Inte heller har jag hemfallit åt överdrivet motionerande, snarare tvärtom. Bäst gillar jag vardagsmotionen som skogspromenader, svampplockning och vedhantering.

Dock…. sista åren har midjan sakta men säkert försvunnit. Kilo efter kilo har smugit sig på. När yngste sonen i sommar undrade om han skulle få ett litet syskon tänkte jag att det nog börjar vara dax att få bort putmagen…

I denna veva började alla tala om 5:2 dieten. Lät lite lockande om det kunde fungera så det kändes inte direkt skadligt att prova. Nu har jag just gått in i min sjätte vecka. Jag halvfastar måndag och torsdag, och måste till min förvåning säga att det går bra!!! Har tappat drygt 4 kilo och midjemåttet har krympt 8 cm. Passar mig bra att få äta som vanligt i fem dagar och de två fastedagarna har hittills inte varit särskilt svåra. Dessutom har jag märkt att jag äter mer grönsaker av bara farten de andra dagarna. Det finns mycket gott som inte innehåller så många kalorier. Favoriter är lax med massa grönsaker och kycklingfilé med massa grönsaker. Några exempel:

IMG_6384

IMG_6383

IMG_0637

Oooops, den sista bilden hörde nog till ett helt annat inlägg :-D.

