Under resan träffade vi på flera olika djur med olika antal ben.. En del var förväntade – firrarna vi drog upp. De hade flest ben! Andra var mer överraskande. I Arvidsjaur kan man se denna Skogens Konung med sina polare. (Alla bilder är klickbara)

DSC_0005

Uppe i Grönfjäll där vi köpte fiskekorten träffade vi på detta kvackande par.

DSC_0028

Kunde inte låta bli att leka lite i photoshop och picasa med en bild 🙂

DSC_0033a

En bild på en av våra fångster. Kan tala om att det smakade gudomligt!

DSC_0100

Vi tältade en natt ovanför Gränssjön och där behagade fyra stenfalkar göra livet surt för oss. Var förmodligen ett föräldrapar som skulle uppfostra de bråkiga barnen… De förde rent ut sagt ett j…a liv i princip dygnet runt. Dessutom flög dom så fort man tog fram kameran…

DSC_0144

Den roligaste bekantskapen var den här lilla krabaten. Han smög runt bland stenarna och åt fiskrenset. Under tiden jag satt på vakt för att få bra bilder på honom smög han runt mig och upp på stora stenen där vi hade en fin harr. Gubben min hann som tur var rädda harren…

DSC_0243

DSC_0263

Vi tog några geocacher på vägen hem och vid en skrämde vi Mickel Räv ur sin lya. Här är beviset på att man aldrig ska ha kameran hänga på ryggen med linsskyddet på. Innan jag fumlat klart blev det inte mycket till bild…

DSC_0304

På väg mot Vilhelmina hittade jag denna lilla sötnos vid Bergmans Fisk.

DSC_0319

Och när vi besökte Vilhelmina Museum mötte Gubben min en liten vovve som såg ut som att han just skulle göra en hovnigning :-).

DSC_0331

Inne på museet fanns många fina djur. Bl.a. denna gnagare. Det kommer mer från museet i kommande inlägg. Fantastiskt mycket fint därinne!

DSC_0360

Jag har även en bild på ändalykten på ett gäng renar. Men de hade hunnit så långt bort att jag besparar er den bilden :-). Mer om vår härliga resa kommer.

