I går fyllde goa Gubben min år och när man har födelsedag får man bestämma tårtan! Vi började fredagskvällen med att analysera skillnaden på bröd bakat med mjölk och bröd bakat med vatten som degvätska 🙂

IMG_5623

För att kunna göra de analyserna bakade vi först baguetter, grekiska lantbröd och formbröd… Hmmm formbröden (som vi sedan använde till botten till tårtan) fastnade visst inte på bild i hastigheten men här är de andra två.

IMG_5637

IMG_5622

Vi får nog snart skaffa en frys enbart till bröd. Men det är ju så himla kul att baka och med det nya jässkåpet (Papplådan ni vet…) är det ännu roligare!

Här kommer en bild på Gubbens födelsedagspresent i full aktion. En sprits som visade sig vara toppenbra!

IMG_5638

Och så slutresultatet TADAAAAAAA!

IMG_5648

Den smörgåstårta vi hittills är mest nöjda med. Sedan fick jag för mig att baka en vanlig tårta också. Jag hittade ett recept på Matplatsens blogg på en ganska vågad sak ;-). Har ni hört talas om tårta med röd karamellfärg och vitvinsvinäger i förut? Om, inte så titta här. Den är dekorerad med grädde/florsocker/philadelphiaost. Faktiskt blev den god men mycket mäktig. Barnbarnen gillade den fast den inte känns direkt som en barntårta. De fick i sig varsin stor bit efter ännu större bitar smörgåstårta! Lustigt hur mycket som får rum i en liten barnmage. Och Gubben fortsatte att leka med sin nya sprits 🙂

 

IMG_5647

Vi tog oss faktiskt ut en sväng åxå. Man får associationer till gräddtårtor och marängsmet även ute med allt vitt. Det är otroligt hur seg snö kan vara! På bilderna längs ner har den glidit av ett plattjärn och hänger som en gunga helt fritt i luften. Otroligt! Nu ska jag sätta tänderna i Lövångers hemsida igen. Februari och mars är även fulla av årsmöten som tarvar förberedelser. Men, det är väl nyttigt att försöka använda hjärnan ibland även om det känns ovant och (enligt Gubben min) är väldigt ovanligt 😉

IMG_5627

IMG_5628

IMG_5633

