Jag har länge haft en Gubbe som jag är förtjust i men inte haft en aning om vem som har gjort. Ca 10 cm hög.

I förrförra numret av Retro var det ett två sidor långt reportage om Tore Borgs keramikfigurer och när jag vände upp och ner på min Gubbe visade det sig att även den var gjord av Borg. Han har gjort både kändisar, politiker men även troll och djur. Just min Gubbe var dock inte med i tidningen och jag började googla lite på Borgs gubbar för att se om jag kunde hitta min.

Jag kom till en kille som är samlare av dessa gubbar men han hade inte heller denna gubbe i sin samling. Jag skickade en bild till honom på min och frågade om han trodde detta var en Borg och vem den i så fall skulle kunna föreställa. Fick snabbt svar och även ett generöst bud om jag ville sälja den för just den saknade han i sin samling. Han berättade även att figuren föreställer Gunnar Hedlund. Jag var tveksam till att göra mig av med min gubbe som jag har blivit ganska fäst vid men för att göra en lång historia lite kortare så slutade det med ett byte och igår anlände Herr Taube till mig 🙂

Nu ska jag hålla ögonen på Tradera och se om jag kan få tag på någon mer av dessa fina gubbar. Men de brukar just nu bli ganska dyra för de är i ropet.

I går blev badrumsmattan klar. Som tur är har vädret varit bättre nu några dagar så kattskrället har varit ute mer. Det gick åt nästan precis ett helt påslakan och den är skön att ha under fötterna!

