Jag har skickat iväg en beställning på knappar i polymerlera idag. Eftersom det är The Willow Fairy som ska ha dem och jag lyssnade på Sting när jag gjorde dem var namnet givet 🙂 Jag tog lite bilder under arbetets gång om någon tycker det är kul att se hur det går till.

Först är det färgen. Jag blandar vilt för att hitta rätt nyans som passar till garnet. Jag lägger alltid till transparent lera och pärlemor för att få en djupare lite glansigare nyans. Detta ska blandas och då är det ovärderligt att ha en pastamaskin! Har lyckats hitta ett par på loppis för det här ändamålet och jag har kompletterat med en motor så det är bara att tuta och köra. Katterna gömmer sig under det här momentet för det låter förfärligt.  Jag kör igenom leran sådär 20-30 gånger tills den är helt blandad. (Bilden är klickbar.)

Nu är det dax att forma knapparna. Jag tar ut med en rund mall från lerarket för att få alla knappar lika stora. Formar en boll och fixar sedan till den till rätt form. Slutligen gör jag hål med en lagom stor pinne.

In i ugnen ca. 140 grader i 30-40 minuter. Jag har köpt en liten ugn till leran för några år sedan för  bränner man mycket ska man inte använda den vanliga ugnen. Hålen på knapparna borras upp så de blir jämna på undersidan, de lackas två omgångar och sedan… Klart. Hoppas, hoppas att hon blir nöjd!

