Torde betyda att det kommer att krypa ner mot trettiogradersstrecket i natt. BURR!!! I morse var det ”bara” 16 minus och en riktigt vacker morgon.

I dag har jag gjort ett julpynt som en av mina mammor (nummer två) brukade göra varje jul. Har inte gjort dem själv på några år nu men idag kom jag mig för. Med en mattallrik och pepparkakshjärtan som formar gör jag först en mall i papp. Det ser mysigt ut när de hänger i fönstret och det doftar gott i huset.

På stickfronten lite nytt. Ännu en mössa från samma grundmönster som denna men med lite annorlunda kulle. Den blev bättre men nu har jag kommit på hur jag vill göra den så det får väl bli en tredje mössa. Även detta hemspunnet garn ca. 70 g. (Note to self: Leta upp en modell som passar i mössor!…)

Jag har gjort en ny garnbeställning från Turkiet! Denna gång tog det 23 och en halv timme från jag la beställningen på internet tills jag hade paketet i handen. Otroligt! Jag beställde lite olika ullgarner den här gången för att försöka testa om de är av bra kvalitet.  Det blev bara 3.2 kg… och enligt fakturan betalade jag i snitt INKLUSIVE frakt $2.37 per 50 g alltså ca. 16 kronor. Idag visar jag ett som heter Magic Wool de Luxe. 100% ull. Har gjort en provlapp och funderar på att sticka en uppifrån-och-ner-kofta. Garnet är otroligt mjukt. Kostade 40:- per 100 gram inklusive frakten. Bilden gör inte färgerna riktigt rättvisa. Undrar om jag ska våga provtvätta det? Drutten påpekar att det är han överst i bilden. (Han är rädd att bli förväxlad och hamna i kardmaskinen…)

