På den vanliga turen till toan i natt hör jag något som rumsterar om i diskbänken. Det låter MYCKET. Tanten konstaterar att det är en STOOOR råtta. Katten sitter utanför och beordrar mig att öppna dörren, men eftersom Tanten är rädd att katten ska fastna i råttfällan därinne och råttan smita ut i köket springer jag istället upp och lägger mig igen. Knuffar på Gubben och ger en lägesrapport. Gubben vänder sig på andra sidan och somnar om. Tre timmar senare vaknar Tanten och går ner. Katten sitter kvar nedanför diskbänken och nu är det ett jädrans liv därinne. Nu finns ingen pardon. Springer upp och väcker Gubben som utrustar sig med spade (jag föreslog yxan). Själv tar jag betäckning på köksbordet med kameran i högsta hugg. Gubben smyger upp dörren.

Det säger SMACK och en tiondels sekund senare springer katten i väg med en råttfälla innehållande en levande (liten) mus. Så nu sitter Tanten med ångest över att jag är en djurplågare. Stackars lilla musen som försökt komma loss i flera timmar!

