Julefriden börjar så smått lägga sig. Grabbarna har bakat pepparkakor idag och jag har just sanerat köket efter dom 🙂 Skinkan är griljerad och ska provsmakas om nån timme tillsammans med tomtegröt. Det är väl det enda orosmomentet just nu – gröten. Provar att göra den i ugnen för första gången…. Inte märks det ännu att det har vänt. Man får vara snabb om man ska hinna fota ute. En del av snön har ramlat så nu syns ljusen och granriset igen.

Vedeldning är bra. Men det verkar som om vi ibland har eldat för kråkorna när man ser istapparna som växer.

I dag försvann Fröken Musén. Hon var borta länge. Till slut kom förklaringen. Hon hade fått hjälp av en gentleman till granne för att hämta in en gran! Stackars granne, han visste nog inte vad han gav sig in på. Anabella drog iväg långt ut i urskogen med honom. Ingen gran var fin nog för henne.

Hon hade förberett sig med en varm fårullssjal men stackars grannen hade bara kavaj! Till slut stannade Anabell och pekade. Den där vill jag ha!!!

Men snälla Fröken Musén, försökte grannen. Är den inte LITE STOOOOR???? Oh, säg Anabell snälla du, kuttrade hon. Nej då den där blir alldeles lagom. Men tror du inte att det redan är någon som äger den? Det är ju ljus i den, försökte den snälla men vid det här laget ganska förtvivlade grannen.

Ja, du kanske har lite rätt i det svarade Anabell. Men då vill jag nog inte ha någon gran. Vi kan väl stanna här en stund och mysa vid den här fina granen, så bjuder jag på lite glögg när vi kommer in i värmen igen. Det hade grannen inte något emot!

Ha nu en riktigt skön jul alla jag känner!

Jag återkommer när julmaten sjunkit ner.

