Nu har vi varit utan telefon sedan i torsdags p.g.a. att jag beställt IP-telefoni. Eller rättare sagt p.g.a att jag är mer än misstänksam mot lådor fulla av prylar och sladdar med en liten gullig ”hurra-va-lätt-detta-är” Guide överst i lådan. Nåja, i morse tog jag tjuren… och följde steg-för-steg-instruktionen steg för steg.

IMG_4130

Grön telekabel till vit-blå mellanpropp och till grönt uttag på burken. Anslut en telefonpropp till den vit-blå mellanproppen men sätt inte in den i telefonjacket i väggen. Lätt som en plätt 🙂

Kom sedan på att jag kanske skulle göra plats i skåpet för allt det nya. Där inne hade sladdarna haft party och låg slingrade om varandra i en salig röra. Och DÄR låg Busans favvoleksak som varit borta flera veckor!

IMG_4131

Efter ett vilt slagsmål med sladdarna blev det så här fint!

IMG_4133

Läser vidare i Steg-för-steg-instruktionen. Eladapter till uttag POWER och till ett vanligt vägguttag. No Problems när jag väl hade insett att det satt ett plastskydd på kontakten 🙂

Vit nätverkskabel till bredbandsuttag och till vita uttaget märkt WAN. WHAT????? VITT????

IMG_4132

Jag VISSTE att det skulle komma något som inte stämde. Lagen om alltings j—het. Vad göra? Ringa företaget i fråga och ställa en dum fråga? Eller chansa? Jag menar det är ju faktiskt 50% chans att det blir rätt. Så fick det bli. In med den ena gula sladden.

Vänta tills VOIP lyser fram på burken och ring sedan Fröken Ur för att kontrollera att din telefon fungerar. Det är här det slår slint i bloggerskans hårddisk. Hmmm, varför står det ingenstans att man ska sätta in proppen i väggjacket??? Att dom alltid ska glömma saker i såna här steg-för-steg-för-steg….. Eller ska man vara så smart att man fattar det ändå?????

IMG_4134

Eller…. kan det vara så att den inte behöver sitta i Telia Jacket längre eftersom jag nu ska använda fibern för att ringa……. Nej, jag hade inte hunnit ringt och påpekat vad de hade missat i steg-för-steg-för—– Puh! Men lite löjligt ser det ut när den bara ligger där. 🙂

IMG_4135

Svarade Fröken Ur??? Jodå, och hon talade om för mig att jag borde ha väckt sonen för 20 minuter sedan eftersom det är skolstart idag och bussen går om en kvart. IP-telefoni är inte så dumt 🙂 och att ha ett skåp utan baksida att dölja hela härligheten i är ganska bra det med.

IMG_4137

