Svar: Man bakar bullar. Knappt hade jag väl smulat ner jästen i bunken förrns flera-dygn-i-sträck regnandet upphörde… Nåja, det var bara att baka klart. Sedan tog vi en tur i skogen och hittade en handfull kantareller. Lite tidigt ännu men de ser ut att bli fina i år.

IMG_3807

Åter till ämnet ”Tanter vill åxå leka” som nu och då återkommer i bloggen. Nu har Tanten lekt och det blev en ny familjemedlem. Han är inte döpt ännu, kom gärna med förslag vad han ska heta 🙂 Här ligger han i en kökshylla och övervakar bullbaket.

IMG_3810

Jag har nålfiltat ett par saker tidigare (bl.a. gubben och kaninen i nästa bild) men det nya den här gången var att jag först virkade delarna och fyllde dem med fyllnadsvadd. På det sättet hade jag ”grundformerna” klara och kunde sedan nålfilta resten. En riktigt klurig idé om jag får säga det själv… 😉 Här har han flyttat in med de andra i hyllan ovanför sängen.

IMG_3815

Om någon undrar vad människan har för konstig vägg kan jag berätta att det är timret som är framtaget i ”salen” = mitt rum. Det här huset är ett av de äldsta i byn och timret kommer dessutom från minst tre olika ställen och var alltså redan begagnat när huset byggdes. På en del stockar sitter en fin (dock nálta sliten…) blåmönstrad tapet.

