Varje år i mars-april infaller min städ-röj-renovera noja. Inte ett spår av iver att göra något av det under resten av året, men så här års kommer jag inte undan. Började skura ur köket i måndags. Höll på hela dagen och var totalt slut på kvällen. Fick en hel del gjort men en hel del återstår. Går ständigt runt och tittar, här behövs det målas om, här saknas det lister, här har färgen ramlat av (hela huset…), här är det dammigt etc. etc. Verkligen plågsamt 🙂

Av en händelse hamnade jag i en gammal mapp med foton från 2001 – året då jag flyttade in i huset. Då upptäckte jag att det faktiskt har gjorts en hel del här på dessa år! Så… istället för att gå runt och se på det som inte är gjort har jag monterat lite bilder på allt som ÄR gjort. Håll tillgodo.

Vi börjar i salen som var helt oisolerad med enkelfönster. Numera har den fått gott om isolering både i golv och tak, och nya ytterfönster. Samt en härligt braskamin! Huset är ett av de äldsta i byn och timret i salen som jag har framme (Charmigt men kanske inte allra bäst ur energisynpunkt.)  är från minst tre andra ännu äldre byggnader och flyttat hit när huset byggdes. Det är tapeter på några stockar, olika färg på andra.

opti4

opti5

Vi fortsätter in i köket. Där har det åxå hänt en hel del som synes.

opti2

Även utomhus har det hänt en del, även om det största jobbet – att måla om hela huset – borde ha påbörjats för flera år sedan… Men, broräcke är lagat och målat och ytterdörren likaså.

opti1

Och sist men inte minst! En bild på när mina grabbar målade om lagårn för några somrar sedan.

opti3

Så fort jag börjar noja runt och kolla allt som borde göras ska jag hädanefter sätta mig vid datorn och titta på det här inlägget! 🙂

