Vi har haft riktigt roligt i helgen. Jag har tidigare i omgångar känt att det skulle vara roligt att lära sig arbeta med ull. Alltså; karda, spinna osv. Kardor köpte jag för några år sedan och provade lite men kom inte längre än så. I går åkte den gamla spinnrocken fram och fick en genomgång med trälim och trasa.

img_2696

Nästa steg blev att karda lite ulltottar :-).

img_2695

Vad kan man inte hitta på internet?? På Youtube finns flera mycket bra videos hur man spinner på en spinnrock. Efter att ha studerat noga hur proffsen gör var det bara att sätta igång… trodde jag optimist som jag är 🙂

img_27061

Kolla vilket nystan det börjar bli!

img_27051

Hmmm så här såg det inte ut på Youtube…

img_27031

Är ni nyfikna på resultatet av totalt 3 timmars ”spinning” (heter det så??) Nåväl först bidde det detta nystan som gick hem hos katten. Obs, det är en STOR tändsticksask…

img_2711

Sedan blev det faktiskt ett nystan till. Nu tror jag inte det är så lätt att använda dem för de har ganska spännande struktur. Sytråd ibland och raggsockstjockt ibland.

img_2715

Men kul var det och det sporrar till mer försök. På önskelistan står nu:

  1. En kardningsmaskin.
  2. En kurs i att spinna.
  3. Några får 🙂
