Efter årets hittills mest stekheta dag fick vi en fantastisk kväll i Stavvattnet. Kaffe och nybakad sockerkaka samt en burk mask och (som alltid numera) kameran följde med i båten. Med var också yngste son, särbo och särbo-broder, som för övrigt alltid får upp flest fiskar. Små men flest. Det började lugnt och försynt med att sonen fick upp en liten mört och särbobroder en liten abborre med en mört i munnen (han ska då alltid vara värst). Annars ganska dött på första stället. På andra stället hann vi knappt släppa ankaret förrän ett plask hördes en bit från båten och en gädda hoppade rakt upp ur vattnet. Särbo slängde snabbt ut Nemo och jädrans vad det smackade till från den större gäddan som hade jagat den mindre. Jag hann aldrig sikta med kameran utan smällde bara av och lyckades få med nåt i vänstra utkanten av bilden 🙂

 

Nemo är numera bättre begagnad… Vilka tänder de har!

Strax därpå hördes ett fladder i luften. Nej, ingen gädda, men väl två svanar. Hallå, vänta på mig! Klicka så ser du bilderna större.

  

Senare blev det en aning hektiskt. Jag satt och knäppte solnedgångar och skulle just försöka fånga Nemo med kameran i motljus vid utkast då mitt flöte försvann med ett schvopp. Största abborren jag nånsin fått satt på kroken. 720 gram!

Exakt samtidigt smällde det till på särbons Nemo igen och där satt en gädda på närmare 2 kg. Det var i det här läget särbon undrade om jag var fiskare eller fotograf.

Framåt 22.00-tiden blev det lugnare. Jag hade väntat hela kvällen på att det skulle bli vindstilla för att få några bra spegelbilder, men riktigt stilla blev det aldrig. Tycker ändå att jag fick till det ganska bra.

 

När vi kom hem väntade Syster Yster med kaffe och skinkmackor. Mums. Vi fileade abborre och gäddor. Den ena gäddan ska alla våra katter få dela på. Den andra gäddan samt borren blir middag i kväll. Jag återkommer med rapport om smaken…

