Snacka om att fullständigt snöa in på gamla anfäder… Fastnat i flera dagar på nätet. Hittar mer och mer roliga släktingar på ställen som jag inte visste fanns. Jag ska göra ett tappert försök att presentera några av de mest intressanta här på bloggen. Idag ramlade jag på byn Ekorrträsk hemsida. Ekorrträsk ligger 2.5 mil från Lycksele och just runt Lycksele har mina förfäder irrat i långliga tider. Vilket jag inte hade en aaaaaning om bara för ett halvår sedan.

Jag har ”lånat” en bild från Ekorrträsk hemsida. Den visar stenen som restes 1995 till minne av byns grundare Nybyggaren Per Persson f. 1700. Han är min morfars-morfars-farfars-farfars-far. Det ni! Han kom till Ekorrträsk 1724 från Granö, var gift med Chatarina Mårtensdotter och de fick 8 barn. Han blev även klockare i Ekorrträsk och klockaryrket gick sedan i arv till både en son och en sonson.

