brollop.jpg

Jag har börjat släktforska… igen… Gjorde ett försök för kanske 10 år sedan men det rann ut i sanden den gången. Det värsta är att man blir biten av det! Svårt att sluta. Dagarna går i ett evigt letande efter olika namn på internet, beställande av microkort etc. Men, KUL är det. Bilden är tagen 26/12 1925. Farmor och farfars bröllop. Farmor hade just fyllt 25 år och farfar var 33 år. Ett år senare föddes deras dotter och efter ytterligare 8 år en son. Min pappa. Kvinnan rakt ovanför farmor är hennes mor Augusta Viridén. Hennes mor hette Wilhelmina Ersdotter. Fadern okänd. Vad efternamnet Viridén kommer ifrån är för mig en gåta som jag vill lösa. Augusta borde vara runt 50 år på bilden. Undrar om Wilhelmina finns med där???

På min mammas sida har jag hittat lite roliga omständigheter som kanske förklarar varför jag alltid känt mig ”hemma” häruppe i norr. Att morfar var född i Jukkasjärvi visste jag redan. Men att han med familj flyttade till Skellefteå när han bara var ett år gammal är en nyhet. Att min morfars mamma kom från Lycksele likaså.

Nu är snart sportlovet slut. Pojkarna har mest motionerat fingrarna på tangentbord och möss… Annat var det på farmors tid :). Trevlig helg på er!

